15.9.06

Andres parsell

Det er noen og førti parsellister i Fløenhagen parsellag. Det er en gammel parsellhage, ikke bare er den bergenske skolebarns skolehage fra forrige århundre, men det er også antikvarisk grunn. Vi har ikke lov til å grave dypere enn en spadehøyde. Stakkars oss den dagen det fins penger på budsjettet for Universistetet i Bergen til å pløye opp og sette arkeologer på grunnen!

Gresskaret er fra Eriks parsell. Erik benytter parsellen slik den skal benyttes, han dyrker grønnsaker og annet spiselig. Ja, altså i motsetning til sånne som meg som først og fremst dyrker prydplanter og så har noe spiselig innimellom.
Erik har løk, poteter, purre, og i år også gresskar.

Elisa dyrker også grønnsaker og annet spiselig. Det var hennes sukkererter jeg forsynte meg grovt av i sommer da hun var på ferie. (Bare for å ha sagt det, jeg forsyner meg ikke fra alles parseller sjøl om det hender jeg i vanvare kan komme til å stikke ut hånda og ta et mynteblad eller agurkurtblomst - på andres parsell.) Men jeg fikk tilgivelse fra Elisa.

Men det vokser egentlig mye forskjellig hos henne. Blant annet trær i potte, og noen forskjellige pelliser. Også i potte. Sånn sett bruker hun seg av sitt genetiske opphav (Irland), og dyrker parsellen som om den var en Cottage Garden. Uten hytta.

Heldigvis en som meg,
Kunstneren. Hun er skulptør og parsellen hennes er preget av et kraftig uttrykk. Kanskje den parsellen med mest personlighet? I hvert fall sett fra min vinkel, som naboparsell.
I år har gres
skaret hennes vokst langt inn på parsellen min, og er det ikke et godt bilde på parselldyrking?

I bakgrunnen sees forøvrig parsellen min, bordet og stolen er min solskinnsplass


Sjøl om vi er en del forskjellige nasjonaliteter så er vi hvite og vestlige alle sammen. Jeg har hørt at parseller i Oslo er svært fargerike, med mange ulike nasjonaliteter som dyrker side ved side. Bergen er en svært hvit by, men kanskje på sikt så vil det også komme folk fra Thailand, Indonesia, Kina, India, Somalia og berike utvalget?
:-)

Lenker til mer informasjon om oss

0 kommentarer: