7.9.06

Da var sesongenes første frø i ... vann!

Jeg var så heldig å få noen trepeonfrø (Paeonia x suffriticosa) fra Sverige, fra Ingalill. Eller trepoen, det heter vel strengt tatt buskpeon? Men jeg er ikke sikker på navngivninga her.
Jeg har noen frø "gåede på beite" på parsellen, og en del frø har allerede spirt og står som småplanter på samme sted. Men det er alltid morsomt med det man får til så jeg fortsetter å så og plante ut (og gi bort overskuddet).

Frøene blei plukka fra busken i forrige uke, jeg veit verken farge eller hybrid. Så sendt hit til meg. Nå har jeg fått tips om å så dem med en gang. Og da velger jeg den metoden som har fungert så langt. Jeg filer litt på skallet. Jeg velger enden, men jeg tror ikke det spiller noen rolle. Og så legger jeg frøene i vann over helga. Det er det to grunner til. Da vil de bli gjennomtrukket gjennom den riften jeg lagde med fila mi, og jeg vil se om det er liv laga: De frøene som flyter skal ikke være levende (men jeg sår nå alle likevel, det er bare ment som en pekepinne).
Når jeg kommer hjem fra Oslo på mandag skal de puttes i potte, i en blanding av jord og perlitt, og så setter jeg dem ut i "bakgården" (en mørk trakt av en tidligere utedoflekk ... er den lange versjonen).

Er jeg heldig spirer røttene allerede neste sesong, og da vil den sende ut planta over jorda i 2008. Det er godt vi har langtidsperspektiver :-)
---------------
Fra Helen F. på Toten har jeg fått bilde av en trepeon jeg sådde for 4-5 år siden. Jeg tror det er derfor gartnere blir så gamle (har du også lagt merke til dette fenomenet?). De må leve enda en sesong bare for å se hva det blei av det de sådde i fjor/forfjor ...

0 kommentarer: