22.9.06

Jeg tok saksa, jeg ...

I går kom den variegerte forglemmegeisøstera-planta fra Sverige. Så hyggelig og så kjapt det lot seg gjøre å bytte planter. Takk skal du ha, Linda :-)
Både hun og josefin mener de ligner veldig på hverandre, men kanskje det er tydeligere når jeg legger bladene ved siden av hverandre hva forskjellen består i?
Brunnera m. 'Hadspen Cream' til høyre, den andre Brunnera m. variegata. Jeg tror det er noe med vokseformene også, sistnevnte er mer høyreist, mens førstnevnte er mer utfoldende.

Det var en deilig dag på parsellen i dag, nesten for varmt! Jeg var og "stjal" tre greiner med japansk lykter fra
Søstrene. De er bortreist, men jeg skulle få lov til å ta dem mens de var borte. Jeg skal ha med to av greiene med på jobben i morgen, det blir fint på spisebordene.

Og så fikk jeg satt hvitløk i dag, og planta Magnus' variegerte gress (
Carex) og plantene fra Sotra. Bortsett fra 'Langtree' er jeg litt skeptisk, faktisk ... Dranunculusen hadde ikke antydning til røtter, den var en knoll rett og slett. Knollen på oversiden var fast, men det under var ekkelt, seigt og bløtt :-(

Og så den klatrende hjelmen ... da jeg tok den opp og rydda litt i rotsystemet så det veldig lite livat ut, lite hvite røtter, om noe. De var rett og slett gule. Ja, ja. Nå har jeg sett det og jeg er flink til å klage hvis det er noe jeg er misfornøyd med ... Den klatrende hjelmen blei planta ved foten av stativet til Dag. Det vil bli kjempevakkert - hvis den kommer opp: De brunrøde blomstene over det rustne stativet.

Hvitløken
jeg satte var fedd som hadde begynt å spire, i kjøleskapet. Det fungerte veldig bra i fjor, så jeg prøver den metoden igjen. Nå skal de stå fram til neste august.

Og klipt ned jordskokkene mine har jeg også gjort. De hang og slang over alt, jeg måtte snike meg under og dytte og slå til greiene, så jeg tok saksa, jeg. Det samme med den rosa stokkrosa.

De høststorkenebb-røttene jeg fikk i forrige uke har allerede etablert seg godt, og kommer med nytt bladverk :-) Det samme gjelder de forskjellige lungeurtene jeg har fått tak i det siste, de har kommet seg godt i regnværet som har vært den siste uka, og nå med finværet - de har det som plommen i verden mest berømte egg.

0 kommentarer: