6.9.06

Lungeurtene kommer


Jeg har alltid vært interessert i lungeurt,
Pulmonaria. Og begynner man å samle så er det fort gjort å få seg en ny dille. Disse seks har jeg denne sesongen. 1. Pulmonaria angustifolia, 2. P. ukjent, 3. P. saccharata, 4. P. 'Sissinghurst White', 5. P. rubra, 6. P. saccharata 'Margery Fish'.

Men den flotteste av dem alle, P. 'Majeste' er på vei i posten! Den så jeg første gang i forhagen til Helen Dillon i Dublin, Irland, og den må bare karakteriseres som en
eye catcher. Den kan lett se syk ut hvis den står i direkte sol, men på den annen side trenger den mye sol, så det gjelder å finne den rette plassen til den. Under en høy storkenebb, kanskje?

Jeg har vært så heldig å få bytte til meg en bit fra en annen på nettet. Folk er hyggelige!

Denne lungurten, den røde med brune hetter, har jeg funnet i skogen bak parsellen min. Det er Pulmonaria rubra, og de vokser vilt, antar jeg. I hvert fall i store mengder rett bak parsellen min. Vanlig lungeurt skal ikke ha denne brune hetta så det er en variasjon.

Lungeurt er noe jeg vil komme til å samle mer på.

0 kommentarer: