18.9.06

Mandag er hagedag

Nja, med forbehold. Egentlig er det studiedag, men det er jo nødvendig å fylle lagrene før vinteren setter inn, ikke sant ;-)
Og det gjør jeg best ved å drive med hage.

Ja, det var lungeurt fra Rønnaug i posten, og den tok jeg med meg da jeg dro på parsellen for å hente en rotbit av forglemmegeisøster til Linda. Det var ikke helt lett å dele den, den hadde pælerot, jeg håper det er røtter nok igjen på det jeg satte tilbake ... Og så tok jeg bilder, før jeg satte kurs for Askøy og Magnus. Blant annet av de vakre fargesjatteringene i grønt som jeg oppdaget ved klematisstativet mitt. Den står sammen med revebjeller, storkenebb og værhane. Av og til er det greit med bare grønt også.

Jeg skulle til Magnus for å levere tilbake to bøker om iris han hadde lånt meg, og så lurte han på om jeg hadde noen stiklinger av den variegerte engletrompeten som han kunne få.


Jeg fikk en runde og så blant annet på de flotte georginene hans, de vakre elefantgressene han hadde fått tak i på Sotra hagesenter, de nye bedene hans - i det hele tatt ... det er alltid noe å se på. Man kan aldri forlate Magnus uten å ha med seg noe hjem igjen, og jeg fikk en kjempeklump med varigert prydgress, Carex morrowii (bildet). Det andre bildet, det til høyre, viser en samling med bambuspinner som ligger til tørk. Er det ikke vakkert?! Tenk at bambus er så mangefasetert, med så mange fargenyanser.

Siden jeg var i nærheten og hadde bil reiste jeg også en tur ut til So
tra hagesenter. Og der fant jeg klatrende hjelm (Aconitum hemsleyanum), en Dranunculus vulgaris og enda en type forglemmegeisøster, Brunnera 'Langtree' (ikke den mest eksotiske, men spennende nok til at jeg ville kjøpe den). Klatrende hjelm har jeg plantet før, men i skyggen av syrina og den kom seg aldri særlig langt opp der. Nå skal jeg plassere den et mye mer solfylt sted. Arum (Dranunculus) kjøpte jeg bare på utseendet: En brun stein med noe levende som kom ut ...

De hadde også et godt utvalg forskjellige storkenebb, og jeg så på 'Tschelda', men klarte ikke å overbevise meg sjøl. Og et veldig godt utvalg av forskjellige elefantgress, som sagt. Men som Magnus sa, det er for sent å plante dem nå, de vil ikke etablere seg før vinteren, så da må de overvintre inne. Og dét er dumt.

0 kommentarer: