21.9.06

Mer forglemmegeisøster

Det var ikke helt lett å dele forglemmegeisøsteren. Den hadde pælerot, og siden jeg hadde lovet Linda en rotbit følte jeg det var viktigere å sende henne enn å beholde så mye sjøl. Jeg har jo tross alt fått tak i denne, men ikke i variegata, så argumentet var at sjøl om de bitene jeg plantet tilbake skulle krepere så ville jeg alltids kunne få tak i ny. Men jeg tror faktisk at noen av de bitene jeg satte tilbake også hadde rotdannelse.
Nå har det regna i Bergen siden jeg satte dem ned så det skal i hvert fall ikke stå på det.

Noen av bladene tok jeg bare av bladet på og stakk resten ned i en potte. Kanskje det er mulig å lage nye planter på den måten? Jeg veit ikke hvor villig de setter røtter (så seint på sesongen), så det blir spennende å se.

Siden vi er inne på tema Brunnera tok jeg også et bilde av hvor flott min 'Jack Frost' fra Eides er blitt.

Jeg fikk også tak i en 'Langtree' på Sotra hagesenter så nå har jeg fire forskjellig. Hvis de overlever vinteren, det er tross alt første året i vestlandsjord.

Da jeg var på Sotra hagesenter kom jeg også over Brunnera m. variegata, altså den jeg bytter med LInda i Sverige. Sånn kan det gå at man drar over bekken etter vann.

4 kommentarer:

Anonym said...

Artig å følge med på utvidelsen av søster-flokken din! :)

Jeg har problemer med å se forskjellen på 'Hadspen Cream' & variegata - kan du oppklare den for meg, tror du?

Pinneguri said...

'Hadspen Cream' er gul/kremgrønn, mens variegata er hvit/kremgrønn :-)
http://www.vasteplant.be/pictures/Brunnera_Hadspen_Cream-Nbr.jpg

og

http://www.stauder.net/bildearkiv/Brunnera%20macrophylla%20'Variegata'%20BO.jpg

Anonym said...

Har du sett det nydelige bildet av 'Hadspen Cream' i siste nummer av Hagen for alle (nr 12)? Der synes jeg at den ligner mest på bildet du viste av 'Variegata'. Men begge er i hvert fall veldig fine. Jeg har sjøl akkurat kjøpt 'Variegata' på Plantasjen og plantet i hagen min med store forventninger til våren.

Pinneguri said...

Nei, det har jeg ikke sett (her blei det høy løp og kjøp-faktor, Helen ;-p).