7.9.06

Årets import oppsummert

Bildet til venstre viser ikke en Dahlia 'Bishop of Llandaff'

Jeg kom på at det kunne være greit å skrive ned erfaringene fra i år før jeg begynner å tenke på at "kanskje jeg skal foreta en import i år også?" ... Og lure meg sjøl til å tro at det var jo både hyggelig og greit og billig og lurt.

Jeg var med på to importer, en med stauder fra Jan van Neelen i Nederland, som blei organisert av Sigrid via Oslo, og en med knoller/løker fra Eurobulb, som josefin her i Bergen tok seg av. Vi var mange på begge importene, men antageligvis noen flere på staudeimporten. I hvert fall var de samla summene veldig forskjellig. Jeg bestilte før jeg reise til Cuba, og avtalte med josefin at hun skulle ta imot og ta vare på begge importene for meg også (hun var sjøl med på begge).

Så sånn sett var det behagelig for meg. Siden jeg var bortreist var det andre som måtte ta seg av logistikken, med alle de bekymringene det innebar: Når kommer plantene? Skal de pottes om? Skal de beskyttes mot sol/væte/tørke? Må jeg gi bort mitt eksemplar, eller vil hun tro jeg har lurt henne?
Å importere for andre er ikke morsomt, det har jeg erfaring fra tidligere, og i tillegg fø på plantene sånn som josefin gjorde for meg var veldig generøst. Erfaring: Det vil jeg aldri gjøre for noen andre, så snill er jeg rett og slett ikke.

Det verste er tiden som er brukt på dette. Her sitter vi over katalogene, ikke bare meg, men mange mennesker, og bruker tid på å studere hva det er som er verdt å ta inn. Hadde vi fått tak i det i Norge, er vel tanken, så ville vi ikke gjort det.
Kanskje andre bruker mer tid enn meg også? På slutten av økta begynner jeg å bli litt sliten, det må jeg innrømme, og slenger på noen planter som har interessante navn. Og det er overraskende hvor fort man får et eierforhold til disse plantene med disse interessante navnene. Og med et eierforhold blir terskelen lav for å bli irritert når man får beskjed fra planteskolen om at den og den planta har de ikke. Dessverre, legger de til. Som om de skjønner det?!
Og enda mer irriterende er det når så plantene kommer og planter er blitt byttet ut, etter planteskoleeierens skjønn og smak, med såkalt tilsvarende. Men det er i hvert fall bedre enn når plantene blomstrer for første gang og det viste seg å være feilmerka planta.
- Å ja, en 'Whiteleaf' som er en vanlig nodosum. Tenker man surt.
- Bra jeg ikke hadde den fra før av da. Prøver man å trøste seg sjøl med.
Det funker heldigvis ofte :-)

Bildet til venstre viser G. 'Spinners'

Jeg har ikke regna på summen, men så lenge det kom på under 1000 kroner er det ikke noe stort beløp å miste uansett. Oppsummert vil jeg uansett ikke bestille fra Jan van Neelen igjen.



Det jeg bestilte fra Nederland og Jan van Neelen, var:


Thalictrum 'Elin'
G. nodosum 'Whiteleaf'
G. 'Margaret Wilson'
G. 'Spinners' (så veldig dårlig ut, spørs om den overlever vinteren)
G. 'Plenum Caeruleum'
G. x monacense 'Anglicum'
G. x oxonianum 'Winscombe'
G. x oxonianum 'Thurstonianum'
G. x oxonianum 'Spring Fling'
G. 'Ann Folkard'
G. clarkeii 'Kashmir Green'
G. macrorrhizum 'White Ness'
G. 'Jolly Bee'
G. malviflorum
G. phaeum 'Stillingfleet Ghost'
G. 'Galactic'
G. 'Orion'
G. 'Natalie'
Eryngium 'Miss Willmotts Ghost'
Astrantia major 'Sunningdale Variegata'
Brunnera macrophylla 'Hadspen Cream'
Pulmonaria 'Majestee'
Cimicifuga simplex
'Hillside Black Beauty'


De som er merket med rød var de jeg faktisk fikk. I tillegg fikk jeg noe jeg ikke hadde bestilt, jeg antar for å kompansere (enten fra planteskolen i Nederland eller de som tok inn plantene til Norge)

G. nodosum
G. 'Frost Protection'
Eryngium av et eller annet slag

Noen har vært feilmerket (G. nodosum kom som en 'Whiteleaf') så det blir spennende å følge med til neste år og se om plantene er det de sier de skal være. Jeg er litt skeptisk til Thalictrum 'Elin', rett og slett fordi den er liten. Men jeg veit jo også at den trenger et par sesonger på å etablere seg så kanskje ...

Det jeg bestilte fra Nederland, Eurobulb, var:
5 stk.
Iris 'White Swirl'
5 stk.
Iris 'Silver Edge'
2 stk.
Cosmos atrosanguinea/sjokoladekosmos
3 stk.
Dahlia 'Bishop of Llandaff'

Ja, her gjenstår det også å se. Irisene har ikke blomstret, naturlig nok. Sjokoladekosmosen blomstrer bra, i hvert fall den ene som er i god behold. Mens llandaffen var en rosadvask sak.

4 kommentarer:

Anonym said...

Å, det var da så lite, Ann.. ;D

Trodde egentlig jeg kom nokså heldig ifra Hollandsimporten - ihvertfall sammenlignet med deg ;-) - men så var det jo ikke gull alt som glimret. Hollandaise-sausen min, for eksempel..

Eurobulbene gikk det jo også litt så-som-så med, ja. Endel av georginene ble flotte, endel har ikke blomstret ennå - og den tredje delen ble jo skandaløst rosa, ja.. Og Trilliumene de råtnet jo bare.

Har du forresten sett georginealbumet mitt?
[url=http://www.hagegal.no/hagefora/modules.php?set_albumName=Georginer-2006&op=modload&name=gallery&file=index&include=view_album.php]et lite georginealbum[/url]

Anonym said...

Æsj, jeg kan visst ikke rette opp feilene mine her..

Georginene mine er her:
http://www.hagegal.no/hagefora/modules.php?set_albumName=Georginer-2006&op=modload&name=gallery&file=index&include=view_album.php

Pinneguri said...

Godt å høre du ikke er skada på sjelen, josefin. Men jeg vil likevel aldi gjøre for andre det du gjorde for meg, det blir for stort ansvar.

Når det gjelder albumet ditt kan jeg dessverre ikke se det. Jeg er så barnslig at jeg ikke har vært på hagegal etter at jeg smalt døra igjen etter meg og jeg nekter å gå inn der igjen noensinne. Så kan de ha det så godt ;-D))))
Men - jeg stoler på at det er flott. Albumet ditt.

Snakkes :-)

Anonym said...

Jeg prøvde å finne ut av det der, om man kan gå inn i albumene uten å logge seg inn.. Kom ikke fram til noe, tror jeg. Eller så var jeg bare for trøtt..

Men dagboka mi er fra nå av åpen for alle og enhver..
Ikke at jeg har skrevet noe i den på en stund, altså. :(