24.9.06

Sopptur til Osterøy

Det var lovet regn i dag, men i stedet fikk vi enda en fantastisk høstdag her på Vestlandet. Og i dag så jeg at høsten var kommet også. Alle rognebærtrærne sto ribba og røde, og andre trær hadde begynt å gulne. Dette er sopptember på sitt beste.

Vi var ti stykker som kom til Valestrandkaia på Osterøy (Nord-Europas største innlandsøy) for å gå felles sopptur i Valestrandmarka. Noen av oss hadde vært der før så vi visste akkurat hvor vi skulle gå for å finne kantarellen, mens andre - de proffe - gikk hit og dit og samlet arter. Ja, ja ;-p)

Som bildet av kurven vår viser så fikk vi en ganske liten, men hyggelig samling av kantareller. I tillegg fant vi noen andre matsopper som steinsopp, traktkantarell, piggsopp, sleipsopp og griseøre. Vi fant også en spiselig musserong, men siden vi trodde det var hvit fluesopp hadde vi lagt det i kurven for "usikker fangst" og det er sånn vi aldri spiser av seinere. Så det får vi ha til gode.

Vi har et hemmelig soppsted her ute på Osterøy også, men der var det fullstendig tomt i år. Jeg tror rett og slett vi er for seint ute for kantarellen, de hadde nok tørket bort.

Syk kjempesteinsopp - den får lov til å stå, ja.


En stanksopp. Jeg har sett den før og kjent duften tidligere, men denne gangen var det ingen merkbar lukt. Formen er likevel ikke til å ta feil av.


Sånn skal en god soppskog se ut! Her fant vi piggsopp og griseøre, og mengder med hulriske, honningsopp og masse annet som jeg ikke har navn på.


Noen av de som var med på turen i dag: Inger-Johanne (?), Anders og Kjersti foran, Nils, Nadja og Susan bak.


Jeg har aldri sett så mye honningsopp tidligere. Det vokste virkelig over alt, og som syntes, det var også mengder av dem der de vokste.

1 kommentar:

Anonym said...

Morsomt. Jeg var også på Osterøy (Hamre) i helgen..
Mitt ærend var hyttetur med 65-jentegjengen. Antakelig var det atskillig mer fuktig der vi befant oss.. :-0