24.10.06

To ukjente

Dette er to planter som jeg tror er stauder. I hvert fall stauder et eller annet sted i verden.

Begge blomstrer nå, seint i oktober. Den med rødt spir vokser på Elisas parsell og den med hvite blomster på min parsell. Jeg lurer på om det kan være en slags salvie? Og da er det kanskje ikke en staude her til lands?

Hvis du kan hjelpe til med navn hadde jeg blitt glad :-)
---- Redigert ------

Ikke ukjente lenger nå, nei :-) Fikk vite at dette er Lysimachia atropurpurea og L. yunnanensis, altså fredløse-typer. Begge to! Jeg syns vel kanskje Elisa sin er finest i fargene nå på seinhøsten. Den skiller seg ut og er nesten litt eksotisk.

5 kommentarer:

Anonym said...

Lysimachia atropurpurea og L. yunnanensis (eller muligens en av de andre kinesiske artene).

Anonym said...

Og den siste der fikk du av meg i sommer, Ann..

Pinneguri said...

Ja, jeg visste det, josefin, men jeg husket fortsatt ikke hvilken det var :-)

Elisa said...

Den der Lysimachiaen kjøpte eg på Åsane hagelag sin loppemarknad i vår, eg har venta og venta på blomstring. Fin, sant? Håpar den overlever vinteren...

Anonym said...

Fra hva jeg har lest på nettet er L. atropurpurea vanligvis toårig, så det er verdt å så den på nytt selv om den ikke lever til våren. Mulig det hjelper å ikke la den gå i frø?