22.4.07

Stemningsrapport ...


Frost nå i slutten av april. Det hadde visstnok også vært snø, men det forsov jeg meg til å se ;)


Hvitveisen på første bilde er en monstera, som jeg fikk av Aud for et par sesonger siden. Det var tre-fire blomster i år, vi får se om den forøker seg noe særlig til neste år. Jeg er ikke helt sikker på om den trives under syrina, jeg?
Den rødblada på bilde 2 er en frøformert trepeon. Jeg sådde frøene 2005, de spirte 2006, og de fem plantene som kom opp sto ute denne vinteren - med andre ord har den aldri stått inne.



Så har jeg sådd salat og reddiker. Ute blant mordersneglene. Tror jeg det går bra? Nei. Er jeg likevel optimist? Ja.

Martagonliljene er på vei opp, flere og større en noensinne. Og som syntes i bildet i midten så er også gladiolene på vei opp. Jeg krysser fingrene for at de tåler litt frost.

Da jeg vandret litt rundt, titta og hilste på nye planter oppdaget jeg en liten spire på det jeg trodde var en død julerose. Et bittelite skudd, men absolutt liv.

På fredag var jeg en tur innom Magnus på Askøy, og jeg dro selvfølgelig ikke derfra tomhendt ;) Hjem til Bergen fikk jeg med meg en vanlig forglemmegeisøster (Brunnera), noen engletrompeter, noen store navnløse karser (josefin, Magnus forteller du også har fått frø av denne - vet du hva det er?), og en svært rød småhjerte (Dicentra eximia). Magnus forteller den sprer seg villig.

Ved siden av det jeg har sådd ute så har jeg sådd en del grønnsaker inne. Tanken er at de skal få litt høyde før de settes ut i jungelen (som nevnt, sngelenes slagmark). Blant annet har jeg sådd brokkoli. Bildet viser at jeg nok har sådd litt mange frø i samme potte.



--- Redigert ---
Jeg fant navnetpå kjempekarsen, det var en Cardamine pentaphyllos .

4 kommentarer:

Anonym said...

Cardamine pentaphylla, ja, så den i en hage vi besøkte på Vestlandstreffet i juni ifjor. Syns den er søt! Som Magnus sa så fikk jeg frø - som jeg klarte å glemme igjen i bilen til Heidi den dagen du & jeg var hos henne. Hadde den på ønskelisten fra STA i år også, men den er visst ettertraktet.. Hadde sikkert noe å gjøre med karse-artikkelen i et av de siste Trädgårdsamatörerna i fjor..

Elisa said...

Hei, flott dag var det på lørdag! Håpar ikkje min bråkete svigerfamilie var til sjenanse, dei gjorde jammen meg vei i vellinga på parsellen min. No er det så nygravd og fint, atte! Og din ser fantastisk ut, det glemte eg å seie til deg, spesielt samanlikna med same tid ifjor...

Pinneguri said...

Josefin: Trädgårdsamatörerna, du? Må titte etter den artikkelen.
Eh, jeg har noen frø liggende i en lomme, jeg ... hmmm ...

Elisa: Nei, er du gæren! Bare hyggelig at det er mange folk på parsellen. Det skulle vært flere italienske familier, spør du meg ;D)))
Hyggelig kommentar forresten :)

Lykke til, og kos deg med nurket.

Unknown said...

Hei! Ser du har apeskrekkfrø og er i Oslo... hvor har du fått tak i dem? har du noen peiling på hvor på østlandsområdet (jeg er i Ås) jeg kan få tak i frø og/eller plante??? :)