12.5.07

Nautesund planteskole

Det fins mange planteutsalg i Norge, men det spørs om ikke Nautesund plantesalg ligger vakrest til? I hvert fall på en så vakker dag som i dag.
Nautesund plantesalg eies av planteentusiasten Håkon Vangsnes som blant annet har tatt patent på den varigerte petuniaen 'Pink Ice'.

Han har også en type gress på prøve i England. Hvis de finner den original nok og dyrkingsverdig, så vil den komme i salg under navnet 'Arctic Light'.

Ved siden av stauder med interessant bladverk og nye planter som ha ønsker å prøve ut, så har Håkon Vangsnes også endel spennende storkenebb. Denne gangen kom jeg hjem med 'Jolly Bee' og en for Vangsnes ukjent storkenebb som jeg skulle få æren av å prøve å finne navnet på. Siden jeg ikke klarte å finne navnet på den han gav meg for 2 år siden og som fortsatt går under navnet "Nautesund" syns jeg det er en stor ære ;)
Nautesund plantesalg ligger ca. 1 time nord for Bergen. Via Nord-Hordalandsbrua til Mongstad og ferje over (et lite øyeblikk i Sogn- og Fjordane faktisk), og så til høyre og Nautesund.

Bildet viser Marit som febrilt prøver å prute på prisen på plantene til Håkon :) (Not!)


Andre planter jeg kom hjem i dag var:

Og så byttet vi som var med på turen planter til slutt. Det vil si, Marit og Heidi hadde planter med seg som vi andre grabba entusiastisk. Jeg klarte å sloss og knikse ute en storkenebb fra Heidis hender. Og så fikk jeg et par malurter og en duftverbena fra Heidis pose.

3 kommentarer:

Anonym said...

Takk for i dag!

Helt unødvendig å prute hos Håkon, han har så gode tilbud i utgangspunktet :)

Hilsen Marit.

Pinneguri said...

Tusen takk for en hyggelig dag, ja, Marit :) Jeg glemte fullstendig å takke for plantene jeg fikk av deg: Tusen takk!

Nei da, det er ikke nødvendig å prute hos Håkon, det var en god handel.

Anonym said...

veldig interessant, takk