15.5.07

Ukjent lungeurt kan være 'E.B. Anderson'


Jeg er akkurat som Håkon Vangsnes på Nautesund plantesalg: Det fins en knapp i huet mitt som ser ukjente planter på to mils avstand. Spiller ingen rolle om de ikke er hageverdige (nå snakker jeg om meg sjøl) eller har skvanker som burde utryddes umiddelbart, planter jeg ikke har navn på er per definisjon siklemat. Og i enda sterkere grad plantegrupper jeg i tillegg har en liten interesse for. Lungeurter (Pulmonaria) for eksempel.

Denne lungeurten fant jeg på Nautesund plantesalg. Jeg er ikke sikker på at Vangsnes hadde et navn på den, eller om han ikke hadde tid til å gi meg det der og da. Men jeg har titta litt på nettet og det ser ut til å være en Pulmonaria longifolia 'E.B. Anderson''. Det passer med de blå blomstene, de lange, smale og prikkete bladene. Jeg er ikke sikker, men inntil videre kan det få være det :)

3 kommentarer:

Elisa said...

Så fint det er å kunne følge med på parsellivet gjennom bloggen din, Ann! Eg kjem meg ikkje dit sjølv så eg får ikkje med meg noko som helst for tida av det som blomstrar og gror der oppe... Ventar enno på baby, tar si tid dette her.

Anonym said...

Spennende med nye planter og nye navn. Regner med du vet om denne siden som heter Plantearven http://www.plantearven.no/ Mener jeg så planten din der :o)

Kanskje du vet hva planten min heter? En art jeg ikke vet hva heter (se http://blogg.hobbyboden.com/maritabk/index.php/2007/05/20/p19241 )

Anonym said...

Lungört är så trevlig, för den kommer tidigt och har så vackra blad.