7.6.07

Enda en meter ugress rydda


Ikke lett å få noe inntrykk fra dette bildet, men trust me, det er frodig og grønt på parsellen min nå. Frodigst er det naturlig nok på gamle-parsellen, der plantene har hatt et par år å etablere seg. Det er så tett at enkelte planter faktisk forsvinner. I dag kom jeg - tilfeldigvis - over en malurt som lå godt gjemt under en storkenebb som hadde blitt voksen.


På nye parsellen gjenstår det nå bare å rydde en drøy m2 av ugresset som har satt rot. Det er et godt tidspunkt å ta det nå i juni, også før regnet kommer. Nå er røttene sårbare fordi planta bruker så mye krefter på blomstringa, og den tørre jorda gjør det lett å dra opp for eksempel skvallerkålen.

Jeg fikk bilde av en trepeon av Helen Fredholm i går. Dette er den første blomsten på de trepeonene jeg sådde for fem-seks år siden, og som endelig er kommet i blomst. Og sånn ser barnet ut. Et vakkert barn :)

Jeg fikk noen andre barn i posten i dag, fra Karin i Göteborg. Det var en byttehandel med noen storkenebb jeg sendte henne i forrige uke. Blir det fint vær i morgen tar jeg enda en tur på parsellen, og planter dem.
Da skal jeg prøve å så flere sukkererter og bønner også. Av det jeg sådde for noen uker siden er det bare tre sukkertert-planter som er kommet opp.

Det er godt å være ute i det fine været vi har for tida, men jammen blir man sliten av det også.

0 kommentarer: