8.6.07

Nytt kamera

Jeg har fått nytt kamera (forklaringen er fast jobb ;p), og jeg eksperimenterer. Det jeg har kjøpt er enda en Nikon. Egentlig hadde jeg bestemt meg for noe annet denne gangen, hva som helst bare ikke Nikon. Jeg har brukt Nikon i snart 30 år (whow!) og tenkte det var på tide med noe nytt etter sek-syv forskjellige kamera. Det siste, Nikon 5900, var jeg ikke vært helt fornøyd med fargegjengivelsen på, og så likte jeg veldig godt Pentax sitt digitalkamera.

Men så kom jeg i butikken og kjente igjen alle knappene og så at de hadde gjort noen justeringer, og så var det en pris jeg likte, og så røyk alle forsettene: Jeg kjøpte enda en Coolpix (mitt 4.!), en P5000. Den får ikke sånn overveldende god kritikk, men jeg er ofte skeptisk til sånne anmeldelser, det er veldig ofte snakk om hva som passer meg og hva som passer deg.
Og så er det liksom meg og Nikon ;)

Blant de tingen det var mulig å gjøre nå var manuelle og halvautomatiske innstillinger som jeg ikke hadde mulighet til på de forrige. Det betyr at jeg kan innstille dypdeskarpheten sjøl. Hvis du ser på bildene så ser du at det bare er blomsten, det jeg har fokusert på som er skarpt, resten er uskarpt. Da får jeg til en veldig fin effekt, nesten som om blomsten svever. Jeg har sett Linda Lunda bruke det mye, og jeg liker bildene hennes veldig godt.

Fargegjengivelesen er bedre, men ikke perfekt. Jeg får bli flinkere med å måle hvitbalansen. Jeg er fortsatt bare en amatør, heldigvis :)

0 kommentarer: