29.7.07

Rettelse: Thalictrum delavayi var det ...

På parsellen blomstrer denne sene frøstjernen (Thalictrum delavayi) nå. Jeg kjøpte den fra Nederland i fjor, under navnet 'Elin'. Den skal bli veldig høy. Og høy er den. Jeg har ikke vært på parsellen på noen dager, og regnet hadde fått den til å vokse og i tillegg slått bena under den, hun var falt langt ...
Men det er en ulempe med å være så høy: Hvis jeg ønsker å beundre henne må jeg ha med meg stol.
I hvert fall hvis jeg binder henne opp.


Akeleiefrøstjerne
Lastet opp av bergensann.

Vi plukka moden solbær i dag. 10 liter. Det var omtrent 8 for mange. Fryseren er full av dem og 10 liter rips i tillegg. Men jeg vil nok ikke se så negativt på det i mars. Når det kommer gjester så kan jeg bare ta opp et beger eller fem :)

4 kommentarer:

Supernøtt said...

Den var virkelig skjønn! Jeg har en annen variant, lys lilla, og blomstene er mer tråder en blader. Den har masse frø, sender deg gjerne noen.

Pinneguri said...

Hyggelig, Supernøtt, men jeg har den allerede, det er det som er akeliefrøstjerne (og jeg som rota med navnene). Det jeg har beskrevet er her er T. delavayi 'Elin'.
Men egentlig er det vel denne som burde hete akeleiefrøstjerne!
Jeg har også en ukjent som ikke har blomstret ennå, og en T. flavum som har et vakkert grågrønt bladverk. Den vokser som "ugress" så hvis du kunne tenke deg en rotbit får du rope opp. Eller noen andre.
Det jeg kunne tenke meg er den hvite, eller den fylte.

Anonym said...

Alltid spennende med nye arter. Den er nydelig!
Jeg har bestilt noe nytt og noe tradisjonelt fra Bakker av planter *gleder meg*

Anonym said...

Hei Ann. Jeg har gitt deg en nominasjon i bloggen min! Ønsker deg en flott uke