5.6.07

Så fort, så fort


Bare etter noen få dager er det vokst seg til så mye at jeg ikke klarer å følge med lenger, langt mindre omtale alt. Og det er kanskje like greit? Jeg får i hvert fall nevne det jeg husker fra i dag.
I dag fikk jeg endelig satt ned spinaten, grønnkålen, blomkålen, rødbetene og brokkolien som jeg sådde i våres. Jeg håper det skal bli mulig å få ha det i fred for sneglene, men det ser ikke lovende ut.

Det er særlig storkenebbene som blomstrer nå, men det er like før alle frøstjernene (Thalictrum) av forskjellige slag slår ut, og valmuene og irisene.

Bildet viser sprekkferdig Iris graminea, plommeiris på norsk. Jeg fikk det som små spireplanter av Magnus på Askøy for to år siden, dette er tredje sesongen. Og det er første året de skal blomstre. Kanskje så mange som hele to stykker ... Men jeg gleder meg til duften av plommer siden jeg ikke har plommer på parsellen.

Jeg er ikke sikker på om det er knopper på de hvite og blå-med-hvite-kanter-irisene jeg kjøpte fra Nederland i fjor, men germanirisene mine skal for første gang blomstre i år. De har jeg også hatt et par sesonger uten blomstring. Jeg mangler nok sol på gamle-parsellen.

0 kommentarer: