22.3.07

Det er vår!

Jeg var heldig med valg av dag å jobbe på parsellen, det har vært en fantasisk dag over Bergen i dag!

Krokusene står på topp nå, både hos meg og de andre parsellistene. Og oppover skråninga har mange botaniske selvsådd seg og vandret ut i fri dressur. Jeg har ikke så mange ennå, men det kommer, det kommer. Jeg har massevis av snøklokker, både fylte og enkle.


Hos Elisa blomstrer den vakre blå våririsen, Iris reticulata, og så har hun noen vakre blader på vei opp. Kan det være en type hjelm (Aconitum), tro? Bladene er vårgrønne og stilkene er blodrøde. Hos Astrid blomstrer Eranthis'en gullgul.

Jeg fikk jobba veldig bra i dag. Hjørnet bak bordet mitt ble gravd opp og blanda med kompost og ny jord. I den planta jeg rosa gladioler. Det blir sikker fint med de høye gule Ligularia som står der fra før av. Og så planta jeg om noen rose akeleier, og litt grssløk (pga av de rosa blomstene), og blå perleblomst. Det skal bli et fint hjørne å kose seg i utover sommeren.

Neste prosjekt var å fortsette å grave opp ugresset langs kantene. Jeg fikk spavendt den biten som jeg spavendte her forrige dagen, for bedre rensing, og enda mer i hjørnet (rundt den røde orientvalmuen), og bortover langs forkanten. Men det må nok tas minst enda en gang til.
Og så fikk jeg plassert et par stokker i jorda og satt opp hønsenetting i bedet mot kunstneren. Ikke for å skjule hennes vakre parsell, men fordi jeg tror det vil være det beste stedet å dyrke bønner og sukkererter.

Kroppen min forteller meg at jeg har gjort et godt stykke jobb i dag :)

1 kommentar:

Elisa said...

Wow, blomstrar irisen min? Eg slit med å komme meg i parsellen med min store mage, men skal gjøre ein innsats på tirsdag. Og det er nok oktoberhjelmen min du har sett, den har vore på vei med sitt vakre bladverk lenge!