31.3.07

Ta bort litt ugress hver dag i mars ...

... vil gjøre at det ikke vokser meg over hode i juni. I går fikk jeg tatt en drøy time på parsellen, spavendt jord som allerede var spavendt, og spavendt litt ny.
I tillegg fikk jag lagt på noen lass med bark fra treutrydningen bak parsellen. Den, barken, inneholder en del granbar så det er helt ideelt som markdekker i stiene. Det er et godt materiale for å holde ugress nede, men det må være et tykt lag. Vi er så heldige at det er flere tonn med bark å ta av.

Hva skjer ellers der? Mange forskjellige storkenebber er på vei opp, noen gjenkjennelige, andre husker jeg ikke hva er. Jeg fikk noen G. endressi av Rita i fjor som jeg gleder meg veldig til.
Den hvite lungeurten 'Sissinghurst White' er på vei opp, som med alle andre lungeurter.
Hva mer så jeg og som gledet meg? Jo, den lille spinkle frøstjerna 'Elin' som jeg importerte i fjor kommer fint opp. Og noen trepeon-planter som spirte for meg i fjor, og som har overlevd vinteren ute, kommer veldig fint. I hvert fall tre av dem.

Det ser forresten ikke så veldig lovende ut for elefantgresset mitt :(

Og så har jeg allerede fått plantet en del saker. Det må være rekordtidlig! Julerosa jeg kjøpte på Sotra hagsesnter til 85,-, er plantet, sammen med vinterblomen (Eranthis). Og så satte jeg ned kjempeverbenaen. Den har stått på takterrassen et par uker allerede så det skal nok gå greit. Det var nok et større risikoforetak å plante loftsovervintra Agapanthusen. Den burde nok fått litt bedre overgang.
Og så satte jeg ned noen mininarsisser som jeg gravde opp fra det som opplagt var en komposthaug som ikke lenger var i bruk.

Får ta en tur i påsken og skrive en liste.

0 kommentarer: