6.3.07

Vårjevndøgn 21. mars - på tide å få ut fingeren

Om 14 dager er det vårjevndøgn, så det er vel et tegn på å få ut fingeren og begynne å gjøre noe? Når jeg går tur nå for tida ser jeg at snøklokkene og krokusene står og bare venter på en soldag for å slå ut, og i nabohuset står påskeliljene med store knopper. Jeg har et magnoliatre i nærheten som jeg tenkte jeg skulle gå og sjekke hvor langt var kommet også.

Det er helt klart vår her i Bergen :D

Prosjektene står i kø, men heldigvis er de realtivt små de fleste:

  • Jeg har en hel kjeller full av overvintra sommerblomster som engletrompeter og pelargoner. De har jeg begynt å vanne, men de ser mildt sagt j***ige ut. Kanskje de burde vært vanna oftere? Uansett, de skal opp i lyset og varmen, til loftet.


  • loftet står overvintra Agapanthus og kjempeverbena. De skal få litt ny jord av meg, i hvert fall den sistnevnte. Kjempeverbenan fikk jeg av Elisa i fjor, og den har begynt å komme med nye skudd nå. De har jeg tenkt å lage stiklinger av.


  • Jeg har en boks med frø som skal såes.
  • I vinduskarmen står skrantne, vinterslitne pelliser som skal ompottes og beskjæres.
  • På parsellen skal jeg ordne med gjerde så solbæra ikke stikker av. Nei da, jeg skal lage et sånt stativ som holder de nederste greinene oppe. Og så skal den beskjæres igjen i år. Men dette er påskeprosjekt.
  • Det er frostfritt så egentlig er det bare å sette i gang å spavende og grave opp ugress på nye-parsellen.
  • Neste uke er det årsmøte for parsellaget.
  • Og i uka er det vårtreff for planteentusiaster her i Bergen.
Overkommelige og hyggelige.


Ute på plattingen står noen potter med frø som jeg sådde i fjor, og Elisas valnøtt. Som har knopper så feite som ... feite :)

0 kommentarer: