20.4.07

Stiklinger av klematis


For et par dager siden var jeg på tur i nærmiljøet og kom tilfeldigvis forbi Meyermarken, en park ikke langt unna. På oversiden av denne parken har de et gjerde som overstrømmes av forskjellige klematis, jeg har i hvert fall talt tre tidligere.

Jeg har også tidligere prøvd å ta stiklinger herfra, pluss at jeg stjeler frø som en ravn. Uten at det noensinne har slått til og blitt noe utav det. Eller stjele? Jeg vet ikke jeg, For det første bidrar jeg til at buskene busker seg, og for det andre er jeg med på å fordele artsmangfoldet utover flere hender i tilfelle noe skulle skje med disse på Meyermarken.
Man vet jo aldri?

Men jeg vet jo at stiklinger av klematis skal settes om våre, så da jeg gikk forbi knakk jeg av noen håndlange ny-skudd.

Oppskrift på stiklinger av klematis

Jeg rev av skuddene, men tok vekk de nederste bladene før jeg satte alle de fem skuddene langs pottekanten. Jeg valgte såjord med vermikulitt, og en leirpotte. Når jeg tenker meg om så skulle jeg helst tatt en plastpotte, den holder bedre på fuktigheten. Med leirpotte må jeg passe litt ekstra godt på så den ikke tørker for mye.

2 kommentarer:

Anonym said...

Gratulerer med dagen, Ann!

Anonym said...

Jeg har også klart å formere Klematis ved hjelp av kramper. Jeg setter en potte med jord ved siden av mor-planten og leder en stikling nedi potten og fester med U-kramper. Det funket fint :o) I fjor tok jeg gode avleggere av Klatrehortensian min også, de skyter skikkelig i år. Her er forresten en god link til deg om urter i hagen. Mulig du har sett den før, men likevel http://www.rolv.no/index.html