8.9.06

En duft av høst

Selvfølgelig lukter det av høsten, men i går, da det var så fint vær i Bergen (til og med vinden var varm), luktet det bare litt. Nesten som det kom av varmen og sola sjøl. Det er vel bare snakk om dager nå, før det syntes på alle hageplantene at de ønsker å pakke sammen og hvile noen måneder.

Noen holder likevel optimistisk stand, jordskokken 'Bianca', høstfloksen, georginene, ringblomstene. Og selvfølgelig fortsatt noen storkenebber ('Rebekka Moss', "Nautesund", G. lambertii, en del av mine sådde, navnløse, 'Patricia', G. thunbergii, den hvite G. pyrenaicum 'Summer Snow' som nesten må få betegnelsen ugressaktig, 'Betty Catchpole', 'Kathrine Adele' - ja, da har jeg vel nevnt de fleste).

Mens jeg tusla, rydda, fotograferte og luka oppdaga jeg en nyutsrunget storkenebb.
- Nei men! Hva er dette!
Jeg bøyer meg ned og kjenner det i hele meg at dette var storkos, å oppdage at en av plantene jeg har sådd tidligere (jeg innbiller meg at denne har jeg sådd sjøl, det er dette problemet jeg har hatt med at merkelappene mine enten har blitt borte eller at skriften er blitt vaska bort) har vokst seg så stor at den til og med kommer med blomster.
Det er vel dette øyeblikket jeg venter på i det jeg stikker frøet i jorda?

0 kommentarer: