8.9.06

Overraskelse fra Sverige

I 2002 spurte jeg Lotta i Göteborg om hun kunne fortelle meg hvilken sibiriris (Iris siberica) det var jeg hadde i hagen. Jeg syns den var litt annerledes enn andre jeg så rundt meg, sjøl om den fortsatt var en drøy meter høy og blå, akkurat som alle andre sibiririser. Hun syns det var vanskelig å si noe om det, noe jeg skjønner bedre nå som jeg veit at det er ganske vanlig med variasjoner. Men i min iver etter å få et navn sendte jeg henne en klump med håp om at den ville falle i god jord og etter hvert også få et navn.
Som vises av bildet jeg fikk i e-post fra Lotta i dag falt den virkelig i god jord. Den blå sibiririsen som står bakerst her er den jeg sendte Lotta for 4 år siden. Den ser da ut til å trives veldig godt i Göteborg?
Noe navn kan det derimot ikke settes på den, så Lotta fortalte at hos henne kalles den bare Ann :-)

Jeg vil forøvrig benytte anledningen til å dra leserens oppmerksomhet mot den store ruggen av en brunblad storkenebb nederst i høyre hjørne. Hvem trenger blomster når planta blir så stor og kraftig?

4 kommentarer:

Anonym said...

Den la jeg meke til ja. Har du noe annet navn på den enn "brunblad storkenebb"? den var helt nydelig.

Aud

Anonym said...

Men her er du jo, Ann! Kjekt å sjå den nye bloggen. Satsar på ein bra parsellhaust!

Pinneguri said...

Aud, Lotta fortalte det var en Geranium maculatum 'Espresso' ... Helt enig med deg, den var flott!

Anonym said...

Bingo. Den fikk jeg fra Nederland i vår. Håper den klarer vinteren bra.