12.9.06

Miscanthus - svært gress

Allerede da jeg hadde hage på Nesodden utenfor Oslo (H3-2) prøvde jeg å overvintre elefantgress, Miscanthus. Uten hell. Siden det ofte er en dyr plante (bortsett fra når man får en del av en plantevenninne selvfølgelig ... bildet viser et sebrastripet elefantgress som kommer fra josefin) så er det ingen plante som man lett prøver flere ganger. I hvert fall satt det langt inne for meg da jeg gikk til innkjøp av en Miscanthus variegata hos Eide sommeren 2005. Kosta den 250 kr. tro?
Den blei planta, og overlevde faktisk vinteren med både overforsvømmelse og med barfrost - enda jeg hadde planta den i en grop i stedet for i et opphøyd bed. I år kom den med 3,5 "kvist".

Bildet til høyre viser hvor stor og flott den kan bli i den rette jorda og med de rette forholdene. Det er fra hagen til Karl Foerster i Potsdam, Tyskland. Han var veldig glad i forskjellige typer prydgress, både høyt og lavt. Og brukte det veldig kreativt. Jeg har lagt litt mer stein rundt min egen og håper at røttene heiser seg opp hvis det blir for fuktig der nede i plantegropa. Den gulblada jeg fikk av josefin er plantet mer korrekt, i et opphøyd bed.

I dag kom lungeurten 'Majeste' :-) Og av Hilde K. fikk jeg kjøpt en Artemisia schmidtiana. Det skal settes i jorda på parsellen i morgen.

Og så kom enda en frimerkebetaling. Da mangler bare 3 ...

0 kommentarer: